Nestlé bojkotten

Nestlé är världens största livsmedelsföretag och säljer nära hälften av all barnmat i världen. Utåt ger Nestlé sken av att vilja främja amning, men rapporter visar att företaget fortlöpande gör sig skyldig till brott mot WHO-koden. Runtom i världen saboterar Nestlé amningen genom att använda oetiska, aggressiva marknadsföringsmetoder.

När nyfödda barn matas med flaska, störs amningen och babyn blir beroende av bröstmjölksersättning. När mor och barn lämnar sjukhuset, får de inte längre gratis mjölkpulver. Att köpa mjölkpulvret kan i fattiga länder kosta mer än 50 % av familje-inkomsten. Därför späds pulvret ut med alltför mycket vatten, så att det ska räcka längre. Resultatet blir att barnen drabbas av undernäring och svåra diarreer, varefter de riskerar att dö på grund av svår uttorkning.

Nestlé bryter mot barnmatskoden

En av Nestlés mest framgångsrika metoder är att skänka bröstmjölksersättning till sjukhus. 1994 antog WHO en resolution för att stoppa sådana gratisleveranser till hälso-och sjukvården i alla länder, även industriländer. "Save the Children" i London har rapporterat om Nestlés oetiska aktioner i Kina (Financial Times, 8 juli 1996). Man vet att i staden Kunming i Yunnanprovinsen i sydöstra Kina har Nestlé skickat stora kvantiteter gratisburkar med modersmjölksersättning till sju förlossningssjukhus. Detta har lett till att mödrarna i Kunming alltmer börjat flaskmata sina barn istället för att amma dem.

Vid Nestlés årsmöte 1996 vittnade doktor Imelda Ben om hur Nestlés aggressiva säljåtgärder i Filippinerna får de fattiga mödrarna att sluta amma och börja använda mjölkpulver medkatastrofala resultat. Ofta är dessa mödrar inte läskunniga, och även om de skulle kunna läsa Nestlés instruktioner på förpackningen, så har de ingen möjlighet att följa dem. Dessa mödrar har inte råd att köpa tillräckligt med mjölkpulver och de har inte tillgång till rent vatten. Inte heller har de råd att köpa det bränsle, som de behöver för att sterilisera flaskan.

 

Marknadsföringen av barnmat övervakas internationellt

IBFAN (International Baby Food Action Network, det internationella barnmatsnätverket, som NAFIA ingår i) genomför återkommande undersökningar av efterlevnaden av WHO-koden. Den senaste rapporten, Breaking the Rules - Stretching the Rules 2001 redogör för förekomsten av överträdelser av WHO-koden i 14 länder. 

Nestlé bryter mot WHO-koden

  • i sjukhus: prover och gratis- eller rabatterade leveranser av bröstmjölksersättning;  direktreklam, gratisprover av bröstmjölksersättning och presenter till personal
  • marknadsföring till allmänheten: reklam i affärer, nu mer och mer via TV
  • genom att inte förse förpackningarna med korrekta etiketter

 

Ur NAFIA-nytt 1/2003:

NY STUDIE AVSLÖJAR
Nestlé i Västafrika

Barnmatsföretag bryter ofta mot den internationella barnmatskoden i Togo och Burkina Faso, två av världens fattigaste länder med hög barn­dödlighet. Det avslöjar en studie publicerad i British Medical Journal 18/1 2003. Nestlé och franska Danone står för de flesta över­trädelserna.

Forskarna genomförde en randomiserad undersökning i huvud­städ­erna Lome i Togo och Ouagadougou i Burkina Faso och några andra städer. Intervjuer med personalen på 43 sjukvårds­inrättningar, sam­man­lagt 186 läkare och sjuksköter­skor; med personal i 66 apotek, affärer och stormarknader, och med 105 mödrar till spädbarn, avslöjade en lång lista med överträdelser.

Gåvor
Av de sjukvårdsinrättningar de undersökte hade nästan var sjunde mottagit gåvor från barnmatsföretagen, såsom pennor, måttband och stetoskop, liksom gratis­pro­v­er och donationer av bröstmjölks­ersättning, som delades ut till mödrarna. Tre sjukhus mottog gratisleveranser vid tiden för undersökningen, alla från Nestlé.
   Reklammaterial för bröstmjölksersättningar påträffades i 16 procent av sjukhusen, och reklamskyltar i 44 procent av undersökta affärer.

Märkning
Fyrtio sorters barnmatsprodukter som faller under barnmatskoden bröt mot ett eller flera av kraven på märkning. Bland annat saknades information om fördelarna med amning, instruktion för rätt tillredning av bröstmjölks­ersätt­ning­en och varning för hälsoriskerna ifall mjölken används på olämpligt sätt.

Barnmatskoden okänd 
Nittio procent av sjukvårdspersonalen hade aldrig hört talas om barnmatskoden, och två tredjedelar av mödrarna hade aldrig fått några råd om amning. Det visar att myn­digheterna inte tagit sitt ansvar för information och utbildning. Men i studien på­pekas att ansvaret för uppfyllandet av koden ligger hos företagen.
   Tidigare studier har beräknat att undernäring orsakad av bristfällig amning orsakar     3 300 spädbarns död i Togo, vilket utgör en fjärdedel av alla spädbarn som dör på ett år.  I Burkina Faso är siffran 6 200 eller 11 procent.
   Burkina Faso har infört lagar i enlighet med barnmatskoden, Togo inte. Men enligt rapporten var överträdelserna lika vanliga i båda länderna.
   Studien har fått stor uppmärksamhet i media. På  internet­adressen www.babymilkaction.org finns länkar både till forsknings­rapporten och till mediatäckning.

 

Nestlé och Etiopien

Den brittiska organisationen Oxfam avslöjade strax före jul att Nestlé krävt Etiopien på nära 50 miljoner kronor. Pengarna skulle vara kompensation för ett etiopiskt företag som den tidigare militärregeringen förstatligade 1975. Det ägdes då av ett  tyskt företag som Nestlé förvärvade 1985.
   Etiopien är ett av världens fattigaste länder. Dess folk genomlider för närvarande den värsta hungersnöden på 20 år. Nestlés omsättning 2001var nära 600 miljarder kronor.
   Nestlé ‘sköt sig i foten’, ‘ertappades med byxorna nere’, ‘en ofantlig PR-miss’  var några av kommentarerna i en mängd artiklar i internationell press. Många redogör utförligt för bakgrunden till bojkotten mot Nestlé och räknar upp varumärken. Svenska Finans Vision nämner att bojkotten stötts av ”bland andra Rädda Barnen, TCO, Socialdemokratiska kvinnoförbundet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet”.
   Nestlé avfärdade först artiklar i The Guardian om dess krav. Men efter att kontoren  i England och Schweiz översvämmats av 40 000 protestbrev och belägrats  av demonstranter, tillkännagav Nestlés VD Peter Brabeck att man accepterade det etiopiska budet på 15 miljoner kronor, och att man skulle satsa summan på att lindra hungersnöden i Etiopien.

 -
Detta är välkommet, för det visar att Nestlé inte är okänsligt för påtryckningar från allmänheten, säger Phil Bloomer, policyanalytiker, enligt The Guardian.

 

Nestlé-bojkott i 20 länder

Nestlé bojkottas nu i 20 länder, däribland Sverige. Bojkotten stöds av hundratals
affärs-, utvecklings-, hälso- samt religiösa och politiska organisationer.

I Sverige stöds bojkotten av bland andra:

Bojkotten kommer att fortsätta tills övervakningen visar att Nestlé har slutat med sin oetiska marknadsföring i alla länder och helt följer WHO-koden från 1981 samt de resolutioner somsedan har tillkommit.

Tillbaka | Utskriftsvänlig sida

© 2009 | NAFIA - Nordiska Arbetsgruppen För Internationella Amningsfrågor | info@nafia.nu